fineminner

fineminner

mandag 8. november 2010

En sprø frokost

Frokost, dagens vittigste måltid.
Jeg har egentlig aldri spist noe særlig med frokostblanding.
Jeg var den som alltid spiste brødskiver til frokost.
Frokostblandingene var ikke mettende nok for meg.
Så hvorfor mimre om noe jeg ikke hadde noe spesielt fohold til?
Fordi jeg har et nært forhold til tegneserier,
og før i tiden gikk frokostblanding og tegneserier hånd i hånd.


Reklame på TV rettet mot barn er og har vært forbudt i Norge så lenge jeg kan huske.
Så derfor måtte Kellog's finne andre metoder å nå ut til barn på:

(OOOH! Husker de melkekartongene der ja)
Vel, siden dette neppe var akkurat slik barn så for seg sin ønskefrokost
så begynte ''Honni korn Smacks'' en ny taktikk og det er her tegneseriene kommer inn.
Frosken fikk navnet Smack og presenterte samtidig en navne endring.
''Honni korn Smacks'' ble '' Smacks honni korn''










































Etter at Smack ble ferdig med sine eventyr skiftet ''Smacks honni korn''
navnet tilbake til ''Honni korn Smacks''
Men ikke alle tegneseriene i verden kunne forhindre at Norge måtte ta farvell
med denne koselige tigeren og hans ''Kellog's Frost flakes'',
som etter hvert også gikk gjennom en navne endring.























Kanskje Antidoping Norge hadde noe med saken og gjøre med at
''Kellog's Frosties'' forsvant fra hyllene?
Frokostblandingen er jo tydeligvis et prestasjons fremmende middel.

Men hvorfor forsvant denne sprø trioen?












Hmmm.... man skulle jo tro at ''snakkende'' frokostblandinger skulle slå ann.
Mulig det var for at barna ble skuffet når alt de hørte var en svak knitring.

HONNI KORN SMACKS REKLAME


KELLOGG'S FROSTIES REKLAME


RICE KRISPIES REKLAME

Kellogg's ble stiftet 1906 i Michigan, USA av brødrene Will Keith Kellogg og John Harvey Kellogg.
Kellogg's het i begynnelsen ''Ballte creek toasted corn flake company''
men skiftet navn til ''Kellogg company'' i 1922.
Kellogg's produkter lages i 18 land og markedsføres i mer enn 180 land rundt om i verden.

Honni korn Smacks kom ut i 1953 som ''sugar smacks''.
På 80 tallet ble navnet endret til ''Honey smacks''.
På 90 tallet ble navnet endret til bare ''Smacks''.
Og i 2004 tilbake til ''Honey smacks''.
''Smacks'' brukes fremdeles i blant annet Tyskland og Spania.
Men bare Norge og Finland har omdøpt produktet til ''Honni korn Smacks''
Australia, Mexico og Italia selger ikke ''Honni korn Smacks'' i det hele tatt.
Mange figurer har preget esken siden 1953 og frosken Smack (Dig 'Em) kom i 1972.

Kellogg's Frosties kom ut i 1952 under navnet ''Sugar frosted flakes''
På 80 tallet sklftet den navn til bare ''Frosted flakes''.
Noe den fremdeles heter i USA og Canada.
I resten av verden heter den ''Kellog's Frosties''.
Vel... nesten resten av verden.
Latin Amerika: Zucaritas.
Brasil: Sucrilhos
Japan: Corn Frosties.
Korea: Corn Frost.
Tigeren Tony har prydet esken helt siden starten.

Rice Krispies kom ut i 1928 og har beholdt navnet siden.
I Australia og New Zealand heter den ''Rice bubbles''.
Figurene Snap, Crackle og Pop kom på pakken i 1963.

Tørre fakta? Hell litt melk over.



TINE ble dannet i 1928 under navnet ''Norske meieriers eksportlag''.
Skiftet så navn i 1942 til ''Norske meieriers salgssentral''.
Der etter til ''Norske meierier'' i 1984.
Tine navnet kom i 1992.
Tine har 5 regions kontor i Norge og Tine gruppen er blant annet eier av:
Diplom-is
Fellesjuice (Sunniva juice)
Norseland (Jarlsberg)
Og hovedeier av Fjorland.

Frosties og Rice Krispies er ikke HELT borte fra hyllene.
I noen butikker finnes 8 pakninger med porsonspakninger der Frosties og Rice Krispies
ligger parvis sammens med Corn flakes og Coco pops.

Reklamen for Kellogg's produktene sa at frokostblandingene var en del av en komplett frokost.
Altså at hvis du i tillegg til frokostblandingen spiste brød med ost og spiste litt frukt
så ble det en fullverdig frokost.
Kall meg gjerne gal men er ikke brød og frukt en fullverdig frokost i seg selv?
Spis frokostblandingen sammens med en fullverdig frokost
slik at du kan kalle den en del av den fullverdige frokosten.......
Men nå har jo frokostblandingene blitt merket med fullkorn og nøkkelhull og alt det der.
Men jeg lar meg fremdeles ikke lure.
Jeg vil nok fremdeles holde meg til brød og knekkebrød.

Jeg har følt meg litt lat denne uken.
Som om jeg har sluntret unna liksom.
Det var jo litt hektisk før forrige uke, så det å kunne konsentrere seg om bare ett innlegg
var litt rart, særlig når halve jobben med innlegget var ferdig allerede.
Samtidig er det 100 ting jeg kunne tenke meg å blogge om, så når jeg da bruker ett av
innleggene som er mest ferdig fra før, så kan jeg ikke hjelpe for å føle meg litt lat.

Jakten på Shrek:
Så var det første del av følgetongen.
Potensielt verdens korteste følgetong.
Jeg sitter nå med en 3-pakning med Kinderegg som jeg skal åpne.
Målet er altså å prøve å finne Shrek blant alle kinder figurene.
Jeg begynner med det mitterste egget, min erfaring sier at det er der de håndmalte figurene er.
Men den kapselen er gul, så der tok jeg feil.
Oppi er det en blå pungrotte(?) som ikke trengs å monteres.
Den er forseglet i en liten plastpose.
Jeg prøver meg på egg nr 2.
Det er også en gul kapsel, altså ingen Shrek.
Inni ser det ut til å være en dinosaur eller beltedyr.
Det er visst en dinosaur som man må sette sammen.
På monterings tegningen står det når den levde og hvor stor den var.
Så til det siste kinder egget!
Det er oransj, men det visste jeg jo.
Og oppi finner jeg. NEEEEEI, jeg mener JAAAAAAAAAA.
Det er Shrek!
Det var jo ikke helt slik jeg hadde tenkt dette.
En følgetong er jo noe som varer i flere deler......
Men hva er vel Shrek uten Fiona?
Jeg mangler jo Fiona.
Så neste uke: Jakten på Fiona!


 (3 måneder etter at innleget ble postet kom Kellogg's Frosties tilbake til Norge i store forpakninger)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar